Friday, May 8, 2009

SKSR - Chapter 10


“It is hard for me to believe this!” luah Sindora. Terpaku lemah dia untuk seketika.

“Kenapa baru sekarang awak beritahu saya?” soal Sindora dengan nada keras. Wajah Syed ditatap tajam.

“Sin, please stay calm,” pujuk Syed yang cemas melihat reaksi Sindora.

“Saya lihat Andy lain macam aje, awak tak perasan ke?” ujar Syed. Wajahnya kelihatan tidak keruan.

“Apa maksud awak? Saya tak faham,” soal Sindora balik dengan hairan.

“Sin, saya dah lama kenal Andy. Saya tahu macam mana perangai dia. Awak mungkin tak sedar tapi saya dapat merasakan.”

“Cuba jangan cakap berbelit-belit dengan saya. Kepala otak saya dah tak boleh nak fikir lagi. Boleh tak awak cakap terus terang?” Sindora mula berasa cuak.

Syed hanya membisu. Baru tadi dia memberitahu Sindora bahawa Andy adalah sahabat karibnya. Ternyata gadis itu benar-benar kaget.

“Kenapa ni Syed? Apa yang bermain di fikiran awak sekarang? Cuba awak cerita dengan saya. I need to know,” desak Sindora.

Syed tersentak dari lamunan. Fikirannya berkecamuk. Dia mengumpul kekuatan untuk meluahkan apa yang dia rasa kerana dia amat mencintai gadis yang berada di depannya sekarang.

“Saya rasa Andy ada hati kat awak.”

Tersentak Sindora mendengar kata-kata Syed. Dia menelan air liur. Terasa pahit. Wajah Andy dan wajah Syed silih berganti bermain di fikiran.

“Saya tak sanggup lihat awak bersama dengan dia lagi. Awak tahu tak? Betapa resahnya saya memikirkan awak dengan dia di rumah. Berdua sahaja. Saya tak dapat bayangkan kalau ada sesuatu yag berlaku antara awak dan Andy,” luah Syed yang kelihatan menderita sekali.

“Saya dengan Andy hanya kawan. Tak mungkin dia suka saya. Perasaan awak sahaja,” Sindora menepis prasangka Syed itu.

“Betul awak takde perasaan apa-apa terhadap Andy?”

“Awak tak percaya saya lagi Syed?” soal Sindora balik. Syed tidak segera menjawab. Dia merenung wajah Sindora dengan lama. Ternyata kasihnya sudah jauh tertumpah kepada gadis manis itu.

“Kita kahwin,” ucap Syed dengan tiba-tiba. Terbeliak biji mata Sindora memandang Syed.

“Saya dah kahwin, awak dah lupa ke?” balas Sindora menyedarkan Syed walaupun hatinya pedih dengan kenyataan ini.

“Saya pun tak tahu nak buat macam mana lagi untuk selamatkan hubungan kita,” jelas Syed dengan wajah bingung. Setelah agak lama dia berfikir, akhirnya dia mendapat satu jawapan.

“Saya akan beritahu Andy tentang kita,” ujar Syed. Sudah sampai masa perkara ini perlu didedahkan walaupun sebelum ini dia tidak berani meluahkan kepada Andy.

“Jangan! Ini akan memburukkan keadaan. Awak kawan baik dia. Awak tak rasa yang awak telah mengkhianati dia? Saya tak fikir dia boleh terima dengan semua ini,” tegah Sindora.

“Saya tak nak berputih mata. Saya yang lebih dulu mengenali awak,” balas Syed.

“Tapi awak dah lama kenal dengan Andy. Saya tidak mahu awak kehilangan sahabat baik awak sendiri,” luah Sindora dengan rasa bersalah.

“Kalau awak tidak mengenali Andy tentu kita tidak akan jadi begini. Saya tak yakin kita dapat teruskan hubungan ini lagi,” ujar Sindora seolah-olah sudah berputus harap.

“Awak nak kita berpisah?” soal Syed dengan suara bergetar. Sindora tunduk tanpa kata. Air jernih bergenang di kelopak mata lelaki itu.

“I know it’s hard. But this is the best way for all of us,” Sindora berkata dengan suara tersekat-sekat. Air matanya juga sudah laju menuruni pipi. Berat hati melepaskan Syed pergi tetapi dia tersepit antara percintaan dan persahabatan lelaki itu.

“Tidak Sin. I won’t let you go. You love of my life.”

“Tapi…”

“Sudah. Jangan cakap lagi yang awak nak berpisah dengan saya. Pasti ada jalan penyelesaian. Kita sama-sama fikirkan ok,” pujuk Syed. Dia menyeka airmata yang berlinang di kedua pipi gadis itu sambil tersenyum walaupun dalam paksa. Apa pun yang akan terjadi dia sanggup menghadapi asalkan dia boleh bersama dengan Sindora.

***************************************

“Anna, aku dengar Andy dah kahwin?”

“Hmm,” balas Anna tanpa mengulas lanjut pertanyaan dari Nora.

“Ouch! He’s so handsome, Anna. First time aku jumpa dia bersama kau dulu, I can’t take my eyes off him. And now you just let him go?” ujar Nora dengan sinis.

“Kenapa kau begitu bodoh lepaskan dia? Kau ni cepat sangat ambil keputusan terburu-buru. Mesti kau rasa menyesalkan?” Nora menjeling kepada Anna. Fresh orange diteguk perlahan.

“Kalau aku kat tempat kau pun aku rasa rugi. He’s rich, good looking and…” ujar Nora lagi menambahkan bara di hati Anna.

“Stop it Nora. Jangan kau nak sakitkan hati aku. Aku mengaku aku memang bodoh, kau tak payah nak cakap lagi.” Terasa panas cuping telinga mendengar kata-kata Nora. Mahu sahaja dia menyiat-nyiat mulut Nora yang langsung tidak memikirkan perasaannya.

“Kalau kau masih sayangkan Andy, kenapa kau tak berterus-terang aje dengan dia?”

“Sudah. Aku ada jumpa dia dan aku tebalkan muka aku ni, rayu dia supaya kembali pada aku tapi dia tetap nak kahwin juga dengan perempuan tu,” jelas Anna sambil merengus geram.

“Special sangat ke perempuan tu? Sampai Andy pun tak pandang kau!” tanya Nora ingin tahu.

“Naik berbulu mata aku tengok dia, tak cantik langsung!”

“Andy tak cintakan dia tapi aku yakin perempuan tu dah perangkap Andy,” tuduh Anna tanpa usul periksa.

“Aku takkan putus asa. He’ll be mine soon,” ujar Anna dengan yakin. Nora mencemik muka. Dia tahu sangat perangai Anna yang agak kebudak-budakkan. Selagi hasratnya tidak tercapai selagi itu dia tidak akan mengalah.

“Tapi aku ada masalah sikit,” luah Anna. Dengan tiba-tiba wajahnya bertukar murung.

“Masalah apa?” soal Nora.

“Izham.”

“Kenapa dengan adik kau?”

“Bila aku cakap pasal Andy aje, terus dia naik angin. Dia larang aku masuk campur hal Andy lagi,” hubungannya dengan Syed Izham tidak seperti dulu, mereka semakin renggang gara-gara Anna yang tidak sudah-sudah mengharapkan cinta Andy. Ibunya juga tidak setuju dan sering menasihatkannya supaya mencari lelaki lain. Bagaimana hendak mencari pengganti Andy sedangkan hatinya tidak dapat melupakan lelaki itu.

“Aku sependapat dengan Izham. There are so many guys out there. Kau boleh pilih salah seorang dari mereka. Kau aje yang jual mahal,” nasihat Nora kepada Anna.

“You don’t get it Nora. I still love him,” balas Anna dengan keras. Nora menggeleng kepala. Degil sungguh! Katanya cuma dalam hati.

“Dah terang-terang Andy tu tak nak terima kau lagi. Apa yang kau nak harapkan lagi dari dia? Dia dah lupakan kau. You have to move on.”

“Sudah Nora. Aku tak mahu dengar apa-apa lagi. Jangan kerana this damn conversation kau dan aku bergaduh pulak!” jelingan tajam dari Anna membuatkan Nora terus terdiam.

“Ok, ok. Apa yang kau nak buat lepas ni? Need my help?” Nora cuba memujuk apabila melihat wajah Anna yang seperti singa lapar.

“Wah! Tadi bukan main lagi kau tak setuju. Sekarang dah jadi supportive pulak!” ujar Anna memerli sahabatnya.

“You are my best friend. Aku tak nak gaduh dengan kau. Nanti takde siapa nak belanja aku makan. Akukan tengah broke sekarang,” balas Nora sambil tersengih-sengih. Cuba mengambil hati Anna.

“Pandai kau ehh. Cehh…,” Anna menjuih bibirnya membuatkan Nora tergelak kecil.

“Aku nak ke tandas. Nak ikut?” tiba-tiba Nora bersuara. Anna hanya menggeleng. Langkah Nora yang terlenggok-lenggok itu di perhatikan. Dia menongkat dagu sambil memandang kiri dan kanan. Dia ternampak seseorang yang dikenali tidak jauh dari tempat duduknya tetapi berlainan restoran. Dia mengecilkan mata. Izham!

Anna ternampak adiknya bersama seorang perempuan yang memakai tudung. Dia tidak nampak rupa perempuan itu kerana perempuan itu membelakanginya. Kerana hati membuak-buak ingin tahu siapakah gadis yang bersama Izham, dia bingkas bangun dan berjalan menghampiri mereka.

“Iz…” tegur Anna.

Syed tergamam melihat Anna. I’m toast!! Masalah ini belum selesai timbul pulak masalah lain, gerutu Syed dalam hati. Ingin sahaja dia melarikan diri tapi sudah terlambat. Anna semakin mendekat.

“Kau dengan sia..,” kata-kata Anna terhenti apabila terlihat Sindora yang mendongak memandangnya.

“Sindora?” Mata Anna terbeliak seakan tidak percaya.

“Anna kan?” tegur Sindora. Dia mengenali gadis yang berdiri di depannya, bekas tunang Andy. Sekali lagi dia terserempak dengan Anna. Dulu bersama Andy sekarang dengan Syed pula!

“Izham, apa hubungan kau dengan Sindora?” soal Anna lalu mengerling tajam ke arah Sindora. Syed menggelabah, kalut memikirkan alasan untuk diberikan kepada Anna.

“Hei, aku tanya kau ni,” sergah Anna.

“Dia…” Syed teragak-agak untuk meneruskan kata-kata.

“Kami kawan.Satu tempat kerja,” beritahu Sindora untuk menyelamatkan keadaan.

“Macam mana Anna kenal Syed?” soal Sindora cuba beramah mesra.

“He’s my brother,” jawab Anna dengan dingin.

Sindora terlopong. Satu demi satu kenyataan telah terbongkar hari ini. Dia kaku tanpa kata. Baru dia teringat sekarang, perempuan yang bersama Syed di Plaza Angsana adalah Anna. Betapa bodohnya dia kerana tidak menyedari dari awal. Ya Allah, kenapa semua ini terjadi pada diriku, jerit hati kecil Sindora.

“Well, mana Andy? Takkan you all berdua aje. Atau dia tak tahu korang berdua ni saling mengenali,” tanya Anna seperti mengesyaki sesuatu.

“Aku nak kau rahsiakan apa yang kau nampak hari ini. Aku tak nak Andy salah sangka,” beritahu Syed dengan tegas.

Rahsiakan? Mesti ada sesuatu yang ingin disembunyikan? Tebak Anna dalam hati penuh rasa curiga. Anna memandang Sindora yang menunduk dan tiba-tiba dia berasa jelik. Hatinya bertambah sakit.

“Oklah. I have to go. See you Sindora,” ujar Anna yang tiba-tiba ternampak Nora yang sedang mencari-cari dirinya. Biarlah kali ini mereka berdua terlepas dari aku. Anna tersenyum sendiri sambil memikirkan rancangan jahatnya.

Syed menarik nafas. Lega! Memang itu yang diharapkan agar Anna cepat-cepat meninggalkan tempat itu.

“Awak dah tahu semua ni kan?” soal Sindora seraya menghadiahi Syed dengan satu jelingan tajam. Dia tidak nampak reaksi terperanjat Syed apabila melihat Anna yang mengenali dirinya.

“Ya saya tahu, tapi itu semua tak penting,” ujar Syed tanpa mengulas lanjut.

“Tak penting kata awak? Macamana kalau Anna syak yang kita ni memang ada hubungan dan beritahu Andy?” jerkah Sindora. Wajahnya tampak begitu risau sekali.

“Biarlah. Awak ingat Andy akan percaya dengan kata-kata Anna?”

“Kenapa pulak?” soal Sindora dengan hairan.

“Anna masih tergila-gilakan Andy. Kalau dia tak tahu pasal kita pun dia akan buat apa sahaja untuk dapatkan Andy.”

Sindora terkedu mendengar kata-kata Syed. Anna masih sukakan Andy? Kenapa dengan tiba-tiba dia berasa kurang enak mendengar berita itu.

******************************

Sindora membuka perlahan-lahan pintu rumah. Sudah pukul 8 malam. Andy sudah balik, getus hati kecilnya. Dia ternampak kereta Andy yang di parkir di bawah apartment.

“Sindora!” tegur Andy yang tiba-tiba terjengul dari pintu dapur. Sindora lalu melangkah ke dapur. Dia hairan melihat Andy yang sedang masak. Bau harum masakan menerjah masuk ke hidung Sindora.

“Mari makan dengan saya,” pelawa Andy. Sindora melihat makanan yang penuh di atas meja. Ada spagetti, ada sate. Sedapnya! Tapi aku dah kenyang, gerutu Sindora dalam hati.

“Kenapa tercegat lagi tu?” tegur Andy yang melihat Sindora masih lagi berdiri. Andy menuangkan kuah spagetti yang panas itu ke dalam mangkuk.

Sindora menghampiri kerusi lalu duduk. Dia terkebil-kebil melihat Andy yang sibuk mengatur makanan di atas meja dengan apron yang melekat di tubuh. Apa kena dengan dia ni? Tak pernah-pernah masak, desis hati kecil Sindora. Dia sendiri pun jarang ke dapur, bukannya tak pandai masak cuma malas. Andy nampaknya tidak kisah samada dia masak atau tidak.

“Pandai awak masak ehh?”

“Saya buat spagetti aje. Sate ni saya beli kat kedai,” balas Andy. Dia menghulurkan sudu dan garpu kepada Sindora.

“Oh ya ke? Saya ingat sate ni awak buat jugak,” ujar Sindora dengan selamba.

“Awak pandai masak?” tanya Andy dengan tiba-tiba. Sindora mengangguk.

“Masak apa?”

“Masak air.”

Andy tersenyum. Dia tahu Sindora sedang mengusiknya.

“Saya tahu awak pandai masak,” ujar Andy.

“Minggu lepas awak ada buat nasi lemak dengan sambal sotong kan?”

Sindora berkerut kehairanan. Tiba-tiba dia teringat. Selalunya kalau rasa lapar dia akan masak maggie tapi entah kenapa pada hari itu, dia ternampak sotong di dalam peti ais. Andy memang rajin membeli barang-barang dapur, dia pulak dengan selamba mengambilnya tanpa izin Andy.

“Sorilah, saya ambil sotong awak tu. Nanti saya ganti balik,” ucap Sindora.

“ Tak payahlah, saya pun makan jugak. Boleh tahan,” balas Andy.

“Ohh…patutlah bila saya nak makan lagi dah tinggal sikit, saya ingatkan tikus yang makan.”

Andy yang sedang mengunyah spagetti tiba-tiba tersedak. Sindora berlari ke peti ais, jug yang berisi air dituang ke dalam gelas dan diberikan kepada Andy. Dengan spontan dia menepuk-nepuk belakang Andy yang sedang terbatuk-batuk. Andy tergamam melihat tingkah Sindora. Dia memandang Sindora yang kelihatan bersahaja.

“Sindora…” tegur Andy.

“Hmm…”

“Kenapa tak makan?” Andy hairan melihat Sindora yang hanya memandang sahaja tanpa menyentuh makanan yang berada di depannya.

“Saya sebenarnya baru lepas makan. Saya tak tahu awak masak hari ini,” beritahu Sindora lalu duduk semula.

“Saya beli sate ni kat kedai Pak Mat semata-mata untuk awak,” ujar Andy.

“Ya ke? Tapi kenapa?” soal Sindora dengan hairan. Andy menghentikan suapan.

“Today is my birthday and I want to celebrate with you,” tutur Andy lagi.

“Oh my God!” Sindora terkejut lalu menutup mulut dengan tangan. Dia tidak sangka lelaki itu sanggup berbuat begitu untuk meraikan hari jadinya sendiri.

“Saya masak makanan kegemaran saya dan beli makanan kegemaran awak, I thought you love it but seems like…”Andy tidak meneruskan kata-kata, dia mengeluh hampa.

“Saya minta maaf Andy. Saya tak beli kek atau hadiah untuk awak. Saya betul-betul tak tahu,” ujar Sindora. Ada kekesalan yang bertamu di ruang hatinya.

“Is there anything I can do? I’ll do it for you,” ucap Sindora dengan bersungguh-sungguh.

“Really?” Andy tersenyum penuh makna.

Sindora menelan air liur. Alamak, kenapa mulut aku gatal cakap macam tu. Kalau dia minta yang bukan-bukan, naya aku!

“I want you…” kata-kata Andy terhenti. Sindora berdebar-debar. Dia masih menunggu jawapan Andy. Renungan Andy menakutkan dirinya.

“You have to finish all this food,” ucap Andy lalu menyambung semula suapannya.

Ahh…ingatkan apa tadi. Sindora menarik nafas lega. Dengan terpaksa dia makan juga untuk menjaga hati Andy.

“Biar saya yang buat,” ujar Sindora ketika melihat Andy yang sudah selesai makan mencapai sabun untuk mencuci pinggan. Sindora lalu menuju ke sinki lalu mengambil pinggan yang berada di tangan Andy.

Seperti ada aliran elektrik ketika dia tersentuh tangan Andy yang bersabun dan berbuih itu. Andy juga seperti tergamam. Mereka terpaku seketika dan berpandangan sesama sendiri. Tanpa sedar tangan Andy meramas lembut jemari Sindora.

Sindora tersentak lalu menolak tangan Andy. Pinggan terlepas lalu jatuh ke lantai dan pecah berderai. Sindora hendak mengambil pinggan yang berselerakan tetapi telah ditegah oleh Andy.

“Biar saya yang ambil, nanti tangan awak luka,” ujar Andy. Tersentuh hati Sindora dengan tingkah Andy.

“Saya minta maaf, pinggan awak pecah,” ucap Sindora dengan rasa bersalah.

“It’s ok,” balas Andy. Dia menyapu serpihan pinggan kaca itu lalu membuangnya ke tong sampah.

Takpe. Biar saya yang cuci,” ujar Sindora dengan pantas mengambil pinggan yang ingin diambil oleh Andy lalu menuju ke sinki dan mencucinya.

Sindora mengerling dengan ekor mata apabila melihat kelibat Andy di belakangnya. Dia yang ingin tahu kenapa lantas menoleh.

Cupp!!! Satu ciuman singgah di pipi kanan Sindora. Dia terpaku seketika dengan tindakan spontan Andy.

“Apa yang awak buat ni?” tanya Sindora dengan nada marah. Wajahnya bertukar merah seperti tomato yang masak ranum.

“Saya geram, tak tahan tengok pipi awak yang macam baby,” ujar Andy sambil tersenyum nakal.

“Tolong jangan buat lagi, saya tak suka,” bentak Sindora.

“Huh!” dengus Sindora sambil berlalu dari situ tapi tangannya segera ditangkap oleh Andy.

“Saya minta maaf. Anggap sahaja ciuman ini sebagai hadiah sempena hari jadi saya,” ujar Andy cuba memujuk. Sindora yang masih terkejut itu hanya diam. Ini membuatkan Andy rasa bersalah. Tangan Sindora dilepaskan.

“Sindora…” panggil Andy sambil menatap lembut ke wajah gadis itu namun tiada respons.

“Sindora, can we live like other couple?” rayu Andy dengan lembut.

“What do you mean?” soal Sindora yang masih sebal dengan perbuatan Andy.

Andy mencantumkan jari telunjuk kanan dan jari telunjuk kirinya sambil mengangguk. Sindora dapat mengagak apa yang ingin di sampaikan oleh Andy melalui isyarat tangannya itu. Dada Sindora berdegup kencang.

“Bolehkan?” pinta Andy sambil memberi renungan menggoda. Perasaannya semakin tambah mendalam terhadap gadis itu.

“Tak boleh,” ucap Sindora sambil memalingkan muka ke arah lain. Dia takut tertewas dengan pandangan dari Andy.

“Kenapa?”

“Awak tak ingat ke? Saya cintakan orang lain. Mana mungkin saya menduakan dia,” ujar Sindora lagi untuk menyedarkan Andy.

Wajah Andy ketara berubah. Ada riak cemburu di situ.

“I hope you’ll open your heart for me,” ujar Andy dengan wajah hampa. Dengan perlahan dia berlalu dari situ dengan langkah yang longlai.

Sindora terpana. Apa maksud Andy? Teringat dia dengan kata-kata Syed tadi. Ngeri rasa jika apa yang dikatakan oleh Syed benar-benar terjadi. Sindora menyentuh pipinya, masih terasa hangat ciuman Andy. Ahh… tak mungkin. Hatinya sekali lagi menidakkan.

No comments:

Post a Comment