Friday, May 8, 2009

SKSR - Chapter 12


Sindora melangkah masuk di Hotel Crystal Crown lalu menuju ke coffee house. Di situ dia tercari-cari seseorang. Kelihatan seorang gadis melambai-lambaikan tangan, Sindora terus menghampirinya.

“Terima kasih sebab kau sudi jumpa aku.”

Sindora hanya tersenyum hambar. Dia lalu duduk menghadap gadis itu.

Mendengar suara Anna yang menelefonnya semalam membuatkan dia terkejut. Pada mulanya dia menolak tetapi Anna bersungguh-sungguh ingin berjumpa. Dengan berat hati dia bersetuju.

“You want something to drink?”

“Plain water please,” balas Sindora.

Anna menggamit seorang pelayan lalu memesan minuman. Sindora mengambil kesempatan mengamati raut wajah Anna. Sindora berasa hairan mengapa perempuan secantik ini masih mengharapkan cinta seorang lelaki yang langsung tidak mencintainya. Bukankah di luar sana masih ramai lelaki yang sudi menghulurkan sekeping hati untuk dirinya?

“Aku jumpa kau ni sebab ada perkara yang aku nak kau tahu.

“Biar aku berterus terang sahaja. Tentu kau tahu aku dan Andy pernah bertunang bukan?”

Sindora mengangguk. Dia tekun untuk mendengar kata-kata Anna yang seterusnya.

“I love him very much. And I want him back.”

Sindora tersentak dengan pengakuan Anna yang berani dan begitu ‘direct’. Mindanya sedikit berasa terganggu tetapi dia cuba berlagak selamba.

“Apa tujuan kau jumpa dengan aku and what do you want from me?” Sindora cuba menyembunyikan rasa resah yang bersarang di jiwa.

“Aku nak kau berpisah dengan Andy.”

“Maaf. Aku tak dapat melakukannya.

“He with me now. Sebelum kami berkahwin, korang dah putus kan? Kenapa sekarang kau nak ganggu kehidupan kami?” Sindora tidak mahu mengalah di depan Anna.

“It was a mistake. Dan aku tahu kau kahwin dengan Andy bukan kerana cinta.”

“Tapi itu bukan alasan untuk kau suka-suka suruh aku tinggalkan Andy.”

Anna menghela nafas panjang. Jawapan dari Sindora telah menyesakkan dada.

“Kau suka Andy?”

“What?”

“Kalau kau suka Andy pun, aku rasa kau patut lupakan sahaja perasaan kau tu,” ujar Anna lagi tanpa menunggu jawapan dari Sindora.

“Apa maksud kau?”

“You’re not his type, Sindora. I know him very well. Andy tak mungkin suka perempuan biasa macam kau. He just want to play around and make me jealous. FYI, dia masih sayangkan aku.”

“Andy yang cakap macam tu kat kau?” soal Sindora dengan nada bergetar. Dia tidak percaya dengan kata-kata Anna.

“Not in direct way. Tapi aku dapat lihat dari matanya dan aku boleh merasainya,” ucap Anna lalu mengerling Sindora yang tampak muram.

“Tidak. Aku takkan tinggalkan Andy melainkan dia yang suruh aku buat begitu,” tegas Sindora sambil menggeleng kepala.

Berubah air muka Anna menjadi kelat. Jengkel hati dengan sikap Sindora yang keras kepala.

“Aku dah minta cara baik tapi kau berdegil juga. Jangan sampai aku buat sesuatu yang akan buat kau rasa menyesal,” tutur Anna dengan keras.

“Apa maksud kau?” soal Sindora yang hairan dengan kata-kata Anna yang berbaur ugutan.

“Mark my words, Sindora. Tinggalkan Andy or else you will get hurt,” tekan Anna lagi. Dia ingin Sindora tahu bahawa kata-katanya bukanlah sekadar mainan.

Sindora hanya mampu mengetap bibir. Dia kelu untuk berbicara. Tetapi bukan bermakna dia takut dengan kata-kata Anna. Ada rasa sakit di ulu hati membuatkan dia berasa sebak. Ada air mata yang bergenang tetapi cuba ditahan.

“Izham!” tercetus nama itu dari bibir Anna.

“Kau buat apa kat sini?” soal Anna tergagap-gagap. Kaget dia dengan kehadiran Syed tanpa di sangka-sangka.

Terbeliak biji mata Syed seperti hendak keluar melihat Sindora. Dia tidak menduga Sindora juga berada di situ kerana pada mulanya dia hanya melihat Anna. Ada tanda tanya yang bermain di fikiran.

Sindora juga tergamam sama. Begitu banyak kebetulan yang telah terjadi sejak akhir-akhir ini. Lepas satu, satu. Dia berasa tidak kuat lagi untuk menghadapi semua ini. Jalan yang paling selamat ialah dia perlu meninggalkan tempat itu dengan segera.

Berkaca-kaca mata membendung air jernih yang ingin keluar dari kelopak mata akhirnya tumpah juga. Mengalir laju membasahi pipi tika terpandang wajah kekasihnya itu. Perasaannya berbaur. Antara malu dan hiba.

Tanpa berkata walau sepatah pun, Sindora bingkas bangun dan terus melangkah pergi. Terperanjat Syed melihat reaksi Sindora. Apa yang dah berlaku? Langkahnya kaku untuk mengejar Sindora. Dia jadi bingung.

“Apa yang kau buat kat sini?”

“Aku jumpa kawan. Kenapa dengan Sindora?” soal Syed ingin tahu.

“Kau jumpa Andy ke?” soal Anna balik sambil mata melilau mencari seseorang.

“Aku jumpa Nizam. Eh, aku tanya kau ni. Kenapa dengan Sindora? Apa yang kau dah cakap dengan dia?” Melihat Sindora yang menangis, tiba-tiba dia berasa tidak sedap hati.

“Takde apa-apalah,” jawab Anna dengan ringkas. Dia cepat-cepat bangun. Sengaja ingin mengelak pertanyaan dari Syed.

“Nanti dulu. Apa yang kau dah buat dengan dia?” Syed menghadang tubuh Anna yang ingin beredar dari situ.

“Yang kau sibuk ni apasal? Selama ini kau ada ambil berat tentang aku? Kau hanya pentingkan perasaan perempuan yang tak sedar diri tu aje kan?” ujar Anna melampiaskan rasa marah.

“Kenapa dengan kau ni? Sindora tak buat salah apa-apa tapi mulut kau yang takde insurans sesuka hati mengata dia,” jerkah Syed. Hatinya menjadi panas dengan tiba-tiba.

“Yang kau melenting tak tentu pasal ni, kenapa? Jangan beritahu aku yang kau ada apa-apa dengan Sindora.”

Sejak dulu lagi dia dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Perangai Syed mula berubah apabila bercakap tentang Sindora. Di pandangnya Syed yang hanya mendiamkan diri dan cuba untuk menyembunyikan sesuatu.

“I knew it. You’re having affair with that bitch!”

“Shut up! Don’t you ever insult her. Memang!!! Aku cintakan dia. Aku tak boleh hidup tanpa dia. Kau puas hati sekarang?” akui Syed dengan suara yang lantang.

Dia tidak peduli ada mata-mata yang memandang. Rahsia yang cuba disembunyikan akhirnya pecah juga. Tidak guna dia berselindung lagi. Biar semuanya terbongkar!

“What? Are you crazy?” jerit Anna dengan kuat. Hendak terkeluar jantungnya mendengar pengakuan Syed. Dia yang sekadar hendak menduga tidak menyangka bahawa semua adalah benar belaka.

“Apa yang kau pandang pada perempuan tu? Cuma perempuan kilang. Dia tak setaraf dengan kita. Jangan harap aku nak terima dia dalam keluarga kita.

“Kau ni ada otak pun tak boleh nak fikir. Ramai perempuan lain yang kau boleh pilih tetapi kenapa mesti Sindora? Perempuan tu dah berkahwin dengan kawan baik kau sendiri. Lelaki jenis apa kau ni?”

Celupar betul mulut dia ni! Menggelegak hati Syed mendengar kata-kata Anna. Ingin sahaja wajah yang cantik itu ditampar. Tetapi dia hanya mampu menggenggam sendiri tangannya menahan perasaan.

“Lagi sekali aku nak ingatkan kau. Jangan beritahu Andy pasal perkara ni, kalau tak…” gertak Syed lalu mencengkam pergelangan tangan Anna dengan kuat.

“Kalau tak kenapa? Kau nak bunuh aku?” cabar Anna. Wajah Syed yang bengis langsung tidak mengundang rasa takut. Dia meronta-ronta ingin melepaskan tangan yang mula terasa sakit.

“Kau balik sekarang. Aku tak nak tengok muka kau lagi,” ujar Syed berpaling dari memandang Anna lalu melepaskan tangan gadis itu dengan kasar. Dia malas hendak bertekak dengan Anna yang semakin menyakitkan hati.

Anna mendengus geram. Kerana Sindora dia berperang mulut dengan adiknya sendiri. Kerana Sindora telah merampas lelaki yang dia cintai. Perasaan benci terhadap Sindora semakin membuak-buak.

“Kau dengar sini Iz. Kau kena putuskan hubungan kau dengan Sindora,” kata-kata terakhir dari Anna sebelum melangkah pergi.

Syed meraup muka. Kata-kata Anna sedikit pun tidak dihiraukan. Apa yang dirisaukan ialah wajah Sindora yang menangis terbayang-bayang di mata. Pasti hati Sindora terluka dengan perlakuan Anna. Kalau tidak masakan gadis itu begitu sedih sekali tatkala terpandang dirinya tadi.

Di manakah dia sekarang? Syed menjadi kalut. Dia menelefon Sindora berkali-kali namun tidak dijawab. Mahu sahaja dia menelefon Andy kalau-kalau Sindora sudah pulang ke rumah. Tetapi dia cepat sedar. Kalau perkara ini diketahui oleh Andy, ini akan menambahkan luka di hati Sindora. Kasihan Sindora, rintih Syed di dalam hati.

********************************

“Dah tengah malam baru nak balik!”

“Kus semangat! Sindora mengurut-ngurut dada. Tersirap darah Sindora mendengar suara Andy yang menegurnya selepas daun pintu di tutup. Dia menyangka Andy sudah tidur memandangkan suasana rumah yang gelap gelita. Baru tadi dengan perlahan-lahan dia masuk ke rumah tetapi masih disedari oleh Andy yang menunggu di ruang tamu.

Eh, tak merajuk lagikah dia? Tak sangka mood Andy tiba-tiba berubah. Tapi kenapa dia nampak macam bengang aje?

“Awak tengok handphone awak sekarang.”

“Kenapa?”

“Tengok berapa missed call kat handphone awak tu.”

Tanpa banyak soal Sindora menyeluk tas tangan untuk mengambil telefon bimbit. Skrin telefon diamati. 30 missed call, 15 from Andy, 15 from Syed.

Selepas ‘kejadian’ itu, Sindora cuba menenangkan diri sendiri. Dia mengambil keputusan berjalan-jalan di Danga Bay. Telefon bimbit yang tidak berhenti-henti berbunyi hanya di biarkan sahaja.

Pemandangan yang cantik dengan kerlipan lampu-lampu yang beraneka warna telah menggamit Sindora untuk menikmati angin malam di situ. Terubat sedikit jiwa yang sebelum ini berasa tidak tenteram. Damai dirasakan dengan suasana yang begitu hening. Dia memujuk hati supaya tabah menghadapi sebarang kemungkinan yang akan datang. Kalau boleh dia tidak mahu menyakiti sesiapa tetapi dalam pada masa yang sama dia perlu mempertahankan haknya sendiri.

Rasa sejuk yang menyucuk-yucuk tubuh hingga ke tulang telah menyedarkan Sindora bahawa dia sudah begitu lama di situ. Di pandang jam di pergelangan tangan. Jarum jam telah merangkak angka 11.30 malam. Ahh…dia sudah lewat.

“Dahlah balik lewat, telefon tak berjawab. Buat orang risau aje,” terkumat-kamit Andy bersungut. Sindora hanya buat muka bodoh.

Tiba-tiba telefon bimbit Sindora berbunyi mengalunkan nada lagu ‘Supermassive Black Hole’ nyanyian dari ‘Muse’. Dia melihat nama Syed di skrin. Terus digenggam telefon bimbit itu tanpa menjawab.

“Could you pick up the phone? It’s so annoying,” rungut Andy sambil menjeling.

“Sin, awak di mana? Are you ok?”

“Saya call awak balik,” jawab Sindora dengan perlahan. Tanpa menunggu jawapan dari Syed, dia cepat-cepat menekan butang merah.

“Berjam-jam ‘dating’, tak puas-puas lagi. Siap telefon pulak!”

Berubah air muka Sindora mendengar sindiran tajam dari Andy. Disabarkan hati sendiri. Tidak guna bertekak tengah malam macam ni. Buat penat aje! Lagipun dia malas hendak mendengar bebelan Andy lagi. Macam mak nenek!

“Nak ke mana pulak tu? Saya tak habis cakap lagi,” tegur Andy apabila melihat Sindora yang menonong berjalan.

“Saya dah penatlah. Nak masuk tidur.”

“Mak nak datang hujung minggu ni. Bawa semua barang-barang awak ke bilik saya,” beritahu Andy sambil memberi arahan.

“No way. Kenapa pulak saya kena pindah?”

“Awak nak mak tengok kehidupan kita yang tak normal ni? Kalau awak sanggup tadah telinga dengar dia membebel, awak buatlah. Saya akan cakap ini semua idea awak. Family planning,” jawab Andy menambahkan sakit hati Sindora.

Muka Sindora menjadi kelat. Mahu tak mahu, dia terpaksa jugak beralah. Kenapa emak mentuanya nak datang sini? Ingin dia bertanya lanjut kepada Andy tetapi dia takut Andy akan menyemburnya lagi.

Satu lagi persoalan yang ingin diketahui dan mula menganggu fikiran. Dia berharap Andy sudi menjawab.

“Andy, boleh saya tanya sesuatu?”

“Apa dia?”

Sindora menelan air liur. Terasa payah pula hendak mengeluarkan kata-kata. Dia takut Andy akan tersalah sangka. Tetapi kalau tidak diluahkan terasa mengasak-ngasak minda. Memandang wajah Andy yang serius, semakin sukar untuk memulakan pertanyaan.

Berkerut dahi Andy kehairanan. Dia menanti butir bicara dari Sindora tetapi gadis itu hanya kaku tanpa kata.

“Awak… suka…” soal Sindora tersekat-sekat tetapi belum sepenuhnya dia berkata-kata.

Andy mengerling kepada Sindora sambil menggeleng-geleng kepala. Apa yang susah sangat dia nak cakap ni? Andy mula bosan. Kalau berterusan begini, sampai ke pagi pun tak habis-habis, rungutnya dalam hati.

“Suka apa?” sergah Andy.

“Suka saya.” Serta merta meluncur kata-kata itu dari bibir Sindora yang terkujat.

“Eh…bukan.”

“Hah!” Andy menjadi hairan dengan tingkah Sindora. Apa sebenarnya dia nak tanya ni?

Alamak, terlepas cakap pulak! Sebenarnya benda lain yang aku nak tanya. Macam mana ni? Sindora menjadi kalut dan berasa malu.

“Apa sebenarnya yang awak nak katakan ni? I’m waitinggg…” ujar Andy dengan rasa tidak sabar.

Air liur yang ditelan beberapa kali terasa payau. Aduh! Haruskah aku bertanya lagi? Mesti..mesti. Sindora menarik nafas lalu dihembus perlahan. Kali ini dia sudah bersedia.

“Hmm…awak dengan Anna…macam mana?” tutur Sindora dengan gugup. Soalan yang masih sama tetapi diolahkan sedikit bentuknya.

“Anna? Kenapa dengan dia?” soal Andy balik yang masih tidak mengerti apa yang hendak disampaikan oleh Sindora.

“Yalah. Hubungan awak dengan dia. Maksud saya…hmm…masih rapat?” Sindora menggaru-garu dagu dengan spontan.

“Oh…itu yang menganggu fikiran awak ya? Sampai tergagap-gagap,” usik Andy sambil melemparkan senyuman manis.

Aduh, malunya! Kenapalah aku tanya soalan ni? Mesti dia fikir lain ni. Rasa menyesal bersarang di fikiran Sindora.

“Ya. Kami masih berhubung. But it doesn’t mean rapat macam dulu. She’s my past dan saya rasa lebih baik kami berkawan biasa sahaja. Kami ada keluar lunch. That’s all.”

Sindora tercengang mendengar penjelasan Andy. Lega rasanya. Eh, nanti kejap. Kenapa pulak aku rasa macam tu? Ahh, aku rasa Anna hanya bertepuk sebelah tangan, itu yang membuatkan aku rasa lega kot. Sindora menyedapkan hati sendiri. Dalam diam dia tidak menyukai gadis itu.

Actually, I meet someone. I think I like her…”

“Awak ada jumpa seseorang?” Sindora mengulangi kata-kata Andy. Hatinya berdetak kencang. Siapa? Ingin dia bertanya tetapi dia tidak mahu Andy menganggapnya seorang yang ‘busybody’. Andy ada orang lain?

“Yup,” balas Andy sambil tersenyum.

Ada maksud yang tersirat di sebalik senyuman itu. Tetapi Sindora tidak menyedari kerana fikirannya jauh melayang.

You’re always be my friend. No matter what…terngiang-ngiang di telinga Sindora kata-kata Andy dulu ketika dia membuat keputusan bersetuju untuk berkahwin dengan lelaki itu. Siapakah perempuan yang disukai oleh Andy? Rasa ingin tahu membuak-buak di benak fikiran Sindora. Dipandang Andy yang sedang menguap panjang.

“Apa yang tercegat lagi tu? Saya pun dah mengantuk. Kata tadi letih. Pergilah masuk.” Sindora terkulat-kulat mendengar teguran Andy.

No comments:

Post a Comment