Friday, May 8, 2009

SKSR - Chapter 7


“Kita nak ke mana ni Andy?” tanya Sindora dengan mata mengantuk.

“Kenapa dengan mata awak? Sembab aje, tak tidur ke semalam?” tegur Andy.

Sindora tidak menjawab. Dia menguap panjang. Kelakuan ‘tidak sopan’ itu diperhatikan oleh Andy.

“Kalau ya pun, tutuplah mulut tu. Selekehlah awak ni,” marah Andy. Sindora tidak mengendahkan teguran Andy.

Semalam dia tidur lambat. Dia menonton filem seram di TV, sudahnya dia tidak dapat melelapkan mata. Ingatkan hujung minggu begini dia boleh tidur sepuas-puasnya. Tapi sedang asyik lena dibuai mimpi, dia menerima panggilan dari Andy mengajak keluar. Dia menolak tetapi Andy sudah pun berada di depan rumahnya.

Kelam kabut dia mandi walaupun dalam keadaan masih mamai. Nasib baik dia masih ingat memakai baju tapi wajahnya dibiarkan tanpa solekan.

“Kita nak ke mana ni?” tanya Sindora lagi. Panasnya cuaca hari ini, bisik hati kecilnya. Dia menatap jam di tangan. Pukul 12.15 tengahari.

“Pergi jogging,” jawab Andy.

“Awak gila ke? Tak nampak matahari tegak kat kepala?” bentak Sindora. Dia merengus kecil.

“Kalau awak nak jogging, pergilah sorang-sorang. Saya nak balik sambung tidur,” ujar Sindora lagi. Mukanya mencuka.

“Saya bergurau aje tadi. Bila awak marah rasa mengantuk tu tentu hilangkan?” balas Andy.

Eleh, gurau konon. Dia ingat dia boleh pujuk aku, rungut Sindora di dalam hati. Dia kemudian mengamati Andy yang sedang memandu. Smart pulak aku tengok mamat ni hari ini. Berkaca mata hitam, baju kemeja merah berjenama polo dipadankan dengan jeans berwarna hitam.

“Kalau awak rasa dengan pandang muka saya lama-lama dapat menghilangkan rasa mengantuk awak tu, teruskan. Sambil tu boleh cuci mata kan?” perli Andy. Sindora berasa malu, kepala dipalingkan. Wajahnya merona merah.

“Malu pulak! Tadi pandang kita tak berkelip mata. Tengok tu. Muka dah merah,” ejek Andy sambil tergelak-gelak.

“Shut up!” balas Sindora. Dia mengerling tajam kepada Andy yang masih lagi tertawa.

“Awak ajak saya keluar ni semata-mata nak sindir-sindir saya ke? Well, I’m not interested to hear your stupid joke,” marah Sindora.

“Kita nak pergi cari baju pengantinlah cik Sindora.”

“Saya tak berminat dengan tu semua. Awakkan boleh pergi sendiri,” ujar Sindora. Dari hari tu dia mengelak tapi akhirnya dia terperangkap juga.

“Memanglah saya boleh beli baju saya sendiri tapi mana saya tahu saiz badan awak. Nanti kalau saya pandai-pandai beli baju awak, takut tak muat pula.”

“Awak nak pakai kain batik dengan T-shirt masa bersanding nanti ke?” kata Andy sambil tersenyum sinis. Sindora mencebik bibir.

“Saya tak naklah sanding-sanding ni. Nikah cukuplah.”

“Eh…mana boleh, saya nak merasa jugak jadi raja sehari.”

“Awak ni peliklah. Semua perempuan kalau boleh nak buat majlis besar-besaran. Nak tukar baju pengantin sampai berbelas-belas pasang, tapi awak nak beli baju sepasang pun tak nak.”

“Saya bukan semua perempuan ok. Awak kena ingat, saya terpaksa berkahwin dengan awak. Now, you expect me to be excited to all this?” balas Sindora, suaranya sengaja dikeraskan. Andy yang terasa hati terus mendiamkan diri.

Dia melirik mata ke arah Andy yang tampak muram, tentu dia tersinggung mendengar kata-katanya. Sindora menggigit bibir perlahan. Memang kalau dia sudah marah, semua orang akan merasa betapa pedas kata-katanya. Sindora sering menyumpah dirinya sendiri tentang sifat buruknya itu.

Suasana menjadi sepi, radio juga tidak di pasang. Tiada lagi suara Andy yang galak mengusiknya tadi.

“Kita cari baju. Tapi saya tak nak yang fancy sangat. Saya nak simple aje,” ujar Sindora dengan harapan Andy akan bercakap lagi tetapi lelaki itu hanya membisu.

Alaa…merajuklah pulak mat salleh celup ni. Macam perempuan, kuat merajuk. Dia lalu menggaru dahi yang tidak gatal.

Perutnya tiba-tiba berbunyi tanda minta diisi. Laparlah pulak, keluar rumah tadi aku lupa nak makan. Hisy, time macam ni ada aje hal, rungutnya perlahan.

“Kita pergi makan, awak nak makan apa?” tiba-tiba Andy bersuara.

“Hah!” Sindora tersentak. Eh, dia tak merajuk lagi. Macam tahu-tahu aje perut aku tengah nazak sekarang ni. Sindora tersenyum kecil.

“Saya tahu satu tempat makan yang special. Saya tunjukkan arahnya ok,” balas Sindora dengan ceria. Andy mengangguk tanpa senyuman.

Andy memberhentikan kereta di sebuah restoran yang dikatakan istimewa oleh Sindora. Dia melihat satu papan tanda yang besar di depan restoran dan menyebutnya perlahan ‘Sate Special Pak Mat’ seraya memandang Sindora yang sudah turun dari kereta.

“Jomlah,” panggil Sindora sambil menggamit tangan ke arah Andy. Dia lalu membuntuti Sindora dari belakang.

Memang unik restoran ni, puji Andy dalam hati. Dekorasi yang berkonsepkan Bali. Terdapat banyak lukisan yang berlatar belakangkan pemandangan di salah satu tempat tercantik di Indonesia itu. Kerusi dan meja makan juga berukir kayu jati. Mereka melabuhkan punggung di situ.

“Restoran ni menghidangkan makanan jawa, tapi yang special tu ialah satenya. Saiz lebih besar dari sate biasa, apa-apa sate pun ada, macam sate Kajang tapi ni special dari Johor,” beritahu Sindora tanpa di tanya.

“Awak ni, semua tempat makan yang special awak tahu kan,” ujar Andy.
“Saya ingat awak nak makan bubur lagi,” tambahnya.

“Bubur tu waktu malam aje buka, restoran ni buka dari pukul 10 pagi sampai 10 malam,” jelas Sindora seraya melambai seorang pelayan restoran yang berada di situ.

“Bagi saya 10 cucuk sate ayam dan 10 cucuk sate daging lembu dengan air suam,” pinta Sindora kepada pelayan tersebut.

“Awak nak apa?” tanya Sindora kepada Andy.

“Banyaknya awak order sate. Larat ke makan?” tanya Andy terkejut.

“Makanan kegemaran saya, mestilah order lebih,” balas Sindora dengan selamba.

Semua makanan adalah makanan kegemaran dia. Memang kuat makanlah dia ni, bisik hati kecil Andy.

“Encik mau makan apa?” pelayan perempuan itu bertanya dengan loghat Indonesia yang pekat.

“Bagi saya mee bandung dengan milo ais,” jawab Andy.

“Kak, cepat sikit ehh,” pinta Sindora kepada pelayan itu. Andy hanya tersenyum melihat telatah Sindora yang sedang menekan-nekan perutnya.

“Balqis!” Seorang lelaki yang agak berumur, berbadan gempal dan berkepala botak menghampiri Sindora.

“Pak Mat!” jawab Sindora dengan riang lalu mencium tangan lelaki itu. Lelaki itu mengusap lembut kepala Sindora yang bertudung.

“Pak Mat sihat?”

“Sihat. Pak Mat tengok Balqis pun makin sihat?” tanya lelaki itu dengan mesra. Sindora hanya tergelak kecil. Pak Mat mencuit bahu Sindora dan matanya melirik kepada Andy yang sedang memerhatikan mereka berdua.

“Oh ya, kenalkan ini Andy,” ujar Sindora yang terlupa seketika tentang kehadiran Andy di sisinya. Kedua lelaki itu bersalaman.

“Pak Mat tuan punya restoran ni dan dia orang kampung saya jugak,” beritahu Sindora. Andy cuma mengangguk.

“Balqis dah order ke?” tanya Pak Mat dengan ramah.

“Dah.”

“Lama tak nampak Balqis datang sini. Kali terakhir Balqis datang dengan Saiful kan?” soal Pak Mat lagi.

“A’ah, setahun yang lepas. Balqis sibuklah Pak Mat. Tapi sebenarnya Balqis dah rindu nak makan sate kat sini,” jawab Sindora dengan manja.

“Rindu sate aje ke? Dengan Pak Mat, Balqis tak rindu?” usik Pak Mat kepada gadis itu.

“Rindu jugak,” jawab Sindora sambil tersenyum.

Andy berdehem beberapa kali menyebabkan Sindora tersedar. Pak Mat memandang Sindora sambil tersenyum penuh makna.

“Ekus (Excuse) me Mr.Andy, beside sate, we oso (also) serve nasi ambang spesel (special), wud (would) you like to terai (try)? If you don’t like nasi we oso (also) got westen pot (western food),” beritahu Pak Mat dengan broken englishnya.

Sindora yang mendengar berdekah-dekah ketawa.

“Kenapa Balqis, Pak Mat salah cakap ke?” tanya Pak Mat yang kehairanan. Sindora dengan sisa-sisa ketawa berkata,

“Dia ni melayulah Pak Mat, tak payah nak cakap English. Kelakarlah bila Pak Mat speaking tadi,” Sindora masih meneruskan ketawa sehingga muka menjadi merah.

“Macam manalah kalau betul-betul mat salleh yang datang. Agak-agaknya diorang faham tak apa yang Pak Mat cakap? Nanti lain yang diorang minta lain yang Pak Mat bagi,” usik Sindora.

“Minta maaflah Encik Andy. Saya ingat awak ni pelancong,” ucap Pak Mat tersipu-sipu malu.

“Takpe,” jawab Andy.

“Balqis ni kuat mengusik Encik Andy. Kena tahan sikit kalau berkawan dengan dia,” bisik Pak Mat kepada Andy sambil menjeling kepada Sindora yang tersengih-sengih.

Andy cuma tersenyum, wajah Sindora terus di tatapnya.

“Balqis, Pak Mat masuk dalam dulu. Sate yang kamu order pun dah sampai. Selamat menjamu selera Encik Andy,” Pak Mat meminta diri. Sindora memandang Pak Mat yang berlalu dengan ekor matanya.

Andy masih lagi memandang Sindora yang masih tersenyum-senyum. Renungannya tidak disedari oleh gadis itu.

“Wah, ketawa besar awak hari ini ya! Seronok dapat mengusik saya dengan Pak Mat?” tegur Andy.

“Sesekali jumpa, seronok kalau dapat usik dia. Lagipun tadi awak dah puas usik saya kan? Saya pun balas baliklah,” jawab Sindora tersenyum nakal.

“Kenapa Pak Mat panggil awak Balqis? Siapa awak sebenarnya?” Dia memang dari tadi ingin menanyakan soalan itu kepada Sindora.

“Nama penuh saya Sindora Balqis binti Abd Rahman. Pak Mat susah nak sebut Sindora so dia panggil nama saya yang lagi satu. Kenapa? Tak percaya? Nak tengok Mykad saya ke?” Sindora lalu membuka dompet.

“Eh, tak payahlah,” tegah Andy.

“Siapa Saiful?” tanya Andy berbaur cemburu. Dia mencuri dengar perbualan Sindora yang pernah makan di sini dengan seseorang bernama Saiful.

“Boyfriend,” jawab Sindora bersahaja. Bukan dia sengaja hendak berbohong kepada Andy tetapi dia ingin tahu reaksi lelaki itu. Dikerling matanya kepada Andy yang kelihatan sedang mengetap bibir.

“Awak dah bagitau kekasih awak tentang kita?” soal Andy.

“Sudah,” jawab Sindora ringkas. Dia menghulurkan pinggan yang berisi sate kepada Andy tetapi Andy hanya menggeleng.

“So, what did he said about us?” soal Andy lagi.

“Nothing,” jawab Sindora sambil mengunyah. Dahi Andy berkerut.

“He beloved girlfriend is getting married and he said nothing?” soal Andy dengan nada yang sinis.

“He understand when I said this marriage is strictly about money,” balas Sindora. Andy yang sedang menikmati mee bandung menghentikan suapan.

“Kenapa dia tak tolong awak dan biarkan awak berkahwin dengan orang lain?

“Atau dia yang perlukan duit tu,”

“Is he really love you?”

Wajah Sindora berubah. Dia terasa dengan soalan Andy yang bertalu-talu. Dia mengecilkan matanya, wajah lelaki itu ditatap.

“Kenapa awak berminat sangat nak tahu hal peribadi saya? Ada saya tanya hal peribadi awak tak? Takde kan? So, please stay out of it,” jawab Sindora dengan marah.

“Opps!... sorry,” ujar Andy. Sindora sudah hilang selera, dia hanya memandang sate di depannya dengan wajah yang keruh.

“Please enjoy your meal,” ujar Andy lagi. Sindora hanya membisu. Tangannya yang lincah menyuap sate sebentar tadi terus kaku di atas meja. Andy yang tampak bersalah memegang jari jemari Sindora lalu digenggamnya erat.

“I’m so sorry Sindora. Lupakan apa yang saya cakap tadi ok,” rayu Andy. Entah kenapa dia kurang senang apabila Sindora menyebut tentang teman lelakinya walaupun dia yang memulakan pertanyaan dan tanpa disedari soalannya telah menyinggung perasaan Sindora.

Sindora cuba menolak tangan Andy yang bertaut dengan tangannya tetapi genggaman lelaki itu begitu kejap sehingga sukar dia melepaskan.

“Lepaskan tangan saya ni,” pinta Sindora tapi Andy semakin menguatkan genggaman.

“Awak maafkan saya dan makan sampai habis sate ni, baru saya lepas,”Andy tersenyum nakal.

“Saya dah kenyang,” jawab Sindora. Andy menjegilkan matanya.

“Awak order bukan main banyak tapi makan sikit aje,” rungut Andy.

“Awak yang dah bantutkan selera saya,” marah Sindora.

“Ok, ok. I stop talking,”Andy mengangkat tangannya yang sebelah lagi seperti orang berikrar. Andy tergelak kecil melihat Sindora yang berhempas pulas untuk melepaskan tangannya.

“Anna!” keluar nama itu dari mulut Andy sambil matanya memandang ke depan tanpa berkelip. Tangan yang mengenggam jemari Sindora dilepaskan.

Sindora hairan memandang Andy yang ternganga, dia lantas menoleh ke belakang. Seorang gadis tinggi lampai, berambut kerinting paras pinggang sedang menatap tajam ke arah mereka. Sindora mengamati gadis itu yang berseluar jeans dan memakai blouse berjalur putih merah tanpa lengan. Cantiknya perempuan ni! Macam pernah aku nampak tapi kat mana ehh?

Gadis itu menghampiri mereka. Dia memandang Andy yang sedang tergamam.

“Hai Andy,” sapa gadis itu.

“Awak buat apa kat sini?” tanya Andy dengan dingin.

“Saya beli sate tapi nak bungkus aje,” jawab Anna. Dia memandang Sindora lalu mengukir senyuman kecil. Sindora juga turut tersenyum.

“Saya Sindora, awak kawan Andy ke?” tanya Sindora dengan ramah, dia menghulurkan tangan untuk bersalaman.

“Sharifah Anna.”

“Marilah join kita orang. Sate pun banyak lagi ni,” pelawa Sindora. Andy hanya mendiamkan diri. Wajahnya dipalingkan ke arah lain.

It’s ok. Saya tak boleh lama. Adik saya tengah tunggu dekat kereta,” tolak Anna dengan lembut. Matanya dikerling ke arah Andy yang tidak mempedulikannya. Dia mengetap bibir perlahan.

“See you later Andy,” ujar Anna. Dia berpaling sambil merengus kecil.

“Siapa tu?” tanya Sindora kepada Andy yang sedang menghirup minuman. Pertanyaan Sindora dibiarkan sepi.

“Cantiknya! Macam model,” gumam Sindora memuji Anna. Andy yang mendengar hanya tersenyum kelat.

“Cantik kalau perangai buruk, tak guna jugak,” ucap Andy perlahan. Sindora mengangkat kening tanda tidak mengerti.

“She’s my ex fiancee,” jelas Andy. Sindora membulatkan mata.

Tiba-tiba dia berasa rendah diri. Dia membandingkan dirinya dengan Anna, macam langit dengan bumi! Dia memandang Andy yang bersahaja. Tidak menyesalkah dia melepaskan gadis secantik Anna?

“Kenapa awak putus tunang?” tanya Sindora ingin tahu.

“Kami tak serasi lagipun dia pilihan mak saya,” jawab Andy. Sindora mencebik bibir.

“Nasib dia baik. Tak sempat jadi mangsa,” ujar Sindora.

“Apa maksud awak?”Andy menatap tajam wajah Sindora.

“Mangsa untuk dapatkan harta,” balas Sindora selamba. Tiba-tiba hati Andy panas mendengar sindiran Sindora.

“Tapi dia tak terdesak sehingga sanggup lakukan apa sahaja untuk dapatkan duit,” perli Andy pula. Sindora yang mendengar tiba-tiba tersentap.

“Awak kata saya?” marah Sindora.

“Awak yang mulakan dulu,” bidas Andy.

“Sekurang-kurangnya saya jujur, saya lepaskan dia sebab saya takde apa-apa perasaan terhadap dia. Saya tidak mengkhianati cinta macam awak,” tambah Andy cuba menambahkan kemarahan Sindora.

Sindora berasa sedih dengan kata-kata pedas dari Andy. Air jernih sudah mula bertakung di kelopak mata. Suasana yang penuh gelak ketawa tadi menjadi tegang.

“Awak nak ke mana?” soal Andy apabila melihat Sindora bingkas bangun.

“Saya nak balik. Saya takde mood nak tengok muka awak,” jawab Sindora sambil menyeka air mata yang mula menitik.

Oh ya! For your information, Saiful tu abang kandung saya. Dia yang akan mewalikan saya masa pernikahan kita nanti,” beritahu Sindora. Andy tersentak, dia memandang Sindora yang berlalu pergi.

“Sindora! Tunggu…” Andy berlari mendapatkan Sindora yang semakin jauh. Dia mencapai tangan gadis itu.

“Let go my hand.” Dengan kasar Sindora merentap tangannya.

“This is your fault, awak yang perli saya. Kenapa tiba-tiba awak yang terasa hati?” luah Andy sambil termengah-mengah.

“Ok, ok, salah saya. Saya minta maaf and now please leave me alone,” jawab Sindora dengan keras.

“Calm down, we have to talk about us. No more sarcastic word and no more argument,” pujuk Andy. Sindora bungkam. Betul kata Andy. Aku jugak yang salah tadi, akui Sindora di dalam hati. Akhirnya Sindora mengalah, dia mengangguk. Andy tersenyum lega.

“Awak tunggu sekejap. Saya nak bayar bil,” ujar Andy lalu berlari semula ke restoran.

“What’s your plan after we married?” soal Sindora. Mereka berdua di dalam kereta sambil menikmati pemandangan di sekitar Stulang Laut.

“We move together dan jalani kehidupan macam biasa. You can do whatever you want. Kita hormati hak peribadi masing-masing,” jawab Andy. Sindora tersenyum meleret, dia teringat satu drama korea yang berkisar tentang perkahwinan kontrak.

“Cerita kita ni macam dramalah, but that story ending with they love each other. We are different,” luah Sindora.

“Are you sure you will never falling in love with me?” tanya Andy.

“No,” jawab Sindora sambil menggeleng. Dia yakin cintanya kepada Syed tidak akan beralih arah. Dia memandang Andy yang berwajah serius.

“Are you?” tanya Sindora, dia ingin tahu perasaan Andy terhadapnya.

“Yes, I’m falling in love with you,” jawab Andy bersahaja. Sindora terpempan. Dia terkejut dengan jawapan Andy, hatinya mula rasa berdebar-debar. Dia terkebil-kebil memandang Andy.

Andy yang sedari tadi cuba menahan ketawa akhirnya pecah juga. Dia berdekah-dekah.

“No, I’m not. Awak percaya ehh?” ujar Andy sambil meneruskan gelak. Sindora menatap Andy dengan lama. Baru pertama kali dia melihat lelaki itu ketawa besar. Wajahnya yang putih merah itu menjadi semakin merah.

“It would never happen between us ok,” ucap Andy setelah ketawanya reda.

“You always be my friend Sindora. No matter what,” kata Andy lagi sambil tersenyum.

Sindora menarik nafas lega. Tersentuh sedikit hatinya dengan gurauan Andy tadi. Diam-diam dia mengakui tidak mungkin lelaki sekacak Andy jatuh cinta dengan gadis biasa sepertinya. Tapi Syed kacak juga, kenapa dia suka kat aku? Ahh… ini semua takdir, desis hatinya.

“Awak dah bersedia nak kahwin dengan saya Sindora?” soalan Andy secara tiba-tiba itu menyentak lamunan Sindora.

Sindora tidak segera menjawab, dia masih lagi berfikir. Walau apa pun dia sudah terhutang budi kepada Andy. Kalau tidak kerana lelaki itu mungkin masalahnya sampai sekarang masih belum selesai. Setelah agak lama mendiamkan diri akhirnya dia bersuara.

“Yes, I’m willing to do it,” jawab Sindora dengan bersungguh-sungguh.

“Well then. Shall we go?”

“Where?” tanya Sindora dengan hairan.

“Hai dah lupa ke? Our original planlah, cari baju. Sebab nak pujuk awak saya terpaksa bawa awak ke sini,” Andy menjuihkan bibirnya. Sindora tersenyum nipis.


“Ok. Let’s go,” jawab Sindora. Andy terus memecut laju kereta.

No comments:

Post a Comment