Thursday, May 14, 2009

SKSR - Chapter 14


“Sudah-sudahlah buat muka tu! Kan dah banyak kali saya minta maaf. Takkan awak masih marah lagi.”

“Awak ingat dengan perkataan maaf tu boleh lupakan semua perbuatan awak yang tak senonoh kat saya.”

“Ok. Sekarang awak cakap. Apa yang awak nak saya lakukan supaya awak boleh maafkan saya.”

Sindora bungkam di sofa dengan wajah yang mencuka. Andy berjalan ke hulu ke hilir menanti hukuman yang akan diterima kerana ketelanjurannya minggu lepas.

Sejak kejadian itu, Sindora langsung tidak bertegur sapa dengan Andy. Ini membuatkan Andy tidak tentu arah. Dia tidak menyangka Sindora akan berterusan bersikap dingin walaupun sudah beberapa kali perkataan maaf tercetus dari bibirnya. Keras betul hati dia, hati kecil Andy berkata.

“Perkara kecik macam ni pun awak nak ambik hati. Bukan luak pun!”

“Perkara kecik kata awak. Macamana kalau jadi apa-apa kat saya malam tu?” jerkah Sindora yang panas hati dengan kata-kata Andy.

“Sayakan ada,” jawab Andy dengan selamba.

“Andy! Saya serius ni,” ujar Sindora dengan suara yang semakin meninggi.

“Ok, ok. Lain kali saya tak buat lagi,” ujar Andy cuba menenangkan Sindora. Melihat wajah Sindora yang merah, Andy pasti Sindora benar-benar marah.

“Betul. Percayalah,” ujar Andy lagi dengan yakin.

Sindora mencemik. Boleh percaya ke dia tak akan buat lagi? Mula-mula pipi aku, lepas tu…eii, malaslah aku nak ingat.

Tetapi tetap juga minda Sindora mengingatinya. Masih terasa sentuhan Andy yang mengasyikkan sehingga dia turut terbuai sama. Semacam ada tarikan sewaktu dia bersama Andy. Sindora menjadi bimbang dengan perasaannya sendiri. Segera dihapuskan perasaan tidak enak itu jauh-jauh.

Matanya dikerling ke arah Andy yang berwajah murung. Ada perasaan belas melihat keadaan Andy yang tidak terurus. Mungkin dia benar-benar rasa menyesal dengan perbuatannya. Sindora rasa bersalah pula jika dia terus-terusan menyalahi Andy. Lelaki itu telah banyak menolongnya dan tidak pernah mengungkit walau sekalipun. Lantas segala kebaikan Andy diingati kembali.

“Saya maafkan awak.” Akhirnya Sindora membuat keputusan itu.

Andy tersentak lantas mendongak memandang Sindora.

“Betul ke ni?” soal Andy seakan tidak percaya. Sindora mengangguk perlahan.

“Tapi…”

“Tapi apa?” Hatinya berdebar-debar menunggu kata-kata Sindora. Hukumlah aku Sindora dengan apa sahaja hukuman asalkan kau kembali tersenyum padaku, hati kecil Andy mengharap.

“Kalau awak buat macam tu lagi, saya tak akan maafkan awak dan…”

“Dan apa?” Andy yang tidak sabar menyampuk sebelum Sindora habis bercakap.

“Awak kena belanja saya makan,” ujar Sindora dengan selamba.

“Itu aje?” soal Andy untuk mendapatkan kepastian. Sindora mengangguk.

Hmm…baru aku teringat Sindora suka makan. Lain kali kalau dia merajuk taulah aku macam mana nak pujuk dia. Andy menjadi lega.

Dia memandang Sindora sambil tersenyum dengan penuh ceria. Sindora turut sama tersenyum. Lama mereka berpandangan sehingga masing-masing dapat merasakan ‘sesuatu’ yang pelik telah berlaku.

“Awak nak makan apa?” soal Andy untuk menutup debaran perasaan yang tiba-tiba datang. Kepalanya ditundukkan ke bawah. Dada disentuh, terasa jantung berdegup dengan deras.

“Tempat yang paling mahal pernah awak makan,” balas Sindora. Matanya juga memandang ke arah lain. Pipi disentuh. Terasa panas!

“Kenapa senyum sorang-sorang ni?”

Terbang melayang ingatan Sindora pada peristiwa pagi tadi apabila Watie secara tiba-tiba telah menegurnya. Jam di dinding menunjukkan angka 4 petang. Waktu minum petang.

Sindora mengerling kepada Watie yang duduk di sebelahnya sambil membelek-belek majalah ‘Galaxie’. Dia juga tumpang melihat majalah hiburan yang berbahasa Inggeris itu.

“Drama bersiri ‘Smallville’ musim ke-6 akan ditayangkan di TV3 tidak lama lagi. Wow, bestnya! Aku minat sungguh dengan cerita ni,” ujar Sindora dengan riang apabila terbaca satu tajuk di salah satu helaian majalah itu. Gambar hero dan heroin turut diselitkan.

“Aku minat kat pelakon cerita ni. Mata dia menggoda. Kalau ditenung boleh cair!” puji Watie lalu gambar itu ditatap penuh minat.

“Yalah. Hari-hari aku tengok muka dia. Sampai aku tak tahan…” Sindora tidak jadi untuk meneruskan kata-kata setelah sedar kata-kata itu tidak sepatutnya diluahkan kepada Watie. Malangnya Watie perasan juga.

“Hari-hari? Bukan ke cerita ni setiap hari Ahad aje,” soal Watie dengan hairan.

“Maksud aku….poster. Oh ya! Ada poster pelakon ni kat bilik aku sebab tu hari-hari aku boleh tengok muka dia,” ujar Sindora sambil tergelak yang dibuat-buat.

“Poster pelakon ni? Suami kau tak kisah ke ada poster lelaki kat rumah?” berkerut-kerut dahi Watie mendengar alasan Sindora. Setahunya hanya orang bujang sahaja yang minat menampal poster di bilik.

Sindora menggigit bibir. Dia mati kutu. Tidak tahu alasan apalagi yang hendak diberi kepada Watie. Hisy, sebenarnya bukan posterlah, tapi suami aku! Hati kecil Sindora spontan berkata.

Nasibnya baik. Deringan telefon di mejanya telah menyelamatkan keadaan. Gagang telefon cepat-cepat diangkat.

“Hello.”

“Sin…”

Berderau darah Sindora mendengar suara di talian. Lidahnya menjadi kelu.

“Saya nak jumpa awak sekarang. Boleh?”

Sindora menelan air liur. Perlukah aku berjumpa dengan dia? Peristiwa yang ingin dia lupakan kembali berlegar-legar di ruang mata.

“Sin, are you there?” Suara itu bertambah kuat.

“Huh!” Sindora lantas tersedar kembali.

“Saya…”

“Please. Sekejap aje,” rayu suara itu.

“Err…” Otak Sindora ligat berfikir samada hendak berjumpa atau tidak.

“Ok.” Akhirnya Sindora beralah.

*****************************

“Sin, kita cakap kat depan ehh.”

“Kenapa tak cakap kat bilik awak aje?”

“Ada orang kat bilik tu,” beritahu Syed. Memang pada mulanya dia ingin berjumpa Sindora di biliknya tetapi tiba-tiba diganggu oleh 3 orang ‘production leader’ yang meminjam bilik tersebut untuk membuat ‘discussion’.

“Saya tak naklah. Nanti ada orang nampak kita,” Sindora menolak. Dia gusar pertemuan mereka diketahui orang. Kalau berjumpa di bilik Syed tidak menjadi masalah. Dia akan beritahu atas alasan yang berkaitan dengan kerja mereka.

“Takde orang yang nampaklah. Saya nak cakap sekejap aje sebelum awak balik. Bolehkan?” ujar Syed dengan wajah yang bersungguh-sungguh.

“Sekejap aje,” rayu Syed apabila Sindora masih berat hati menurut kehendaknya.

“Oklah,” balas Sindora dengan malas.

Untuk seketika mereka berpandangan tanpa berkata-kata. Masing-masing tidak tahu apa yang harus dikatakan.

“Saya sebenarnya rindu sangat kat awak,” ucap Syed untuk sekian kalinya. Sejak kebelakangan ini dia berasa tidak sedap hati. Wajah Sindora dan Andy sering bermain-main di fikirannya.

Sindora hanya tersenyum manja. Dia juga rindukan Syed. Tetapi bila terpandang Syed, dia tiba-tiba teringat Anna. Kata-kata Anna masih terngiang-ngiang sehingga kini. Bukan sengaja dia ingin mengelak dari berjumpa Syed tetapi dia perlukan masa untuk melupakan peristiwa itu.

“Sin…” panggil Syed sambil memegang lengan Sindora.

“Ada satu perkara lagi saya nak beritahu awak. Saya harap awak tak marah,” ucap Syed dengan rasa bersalah.

“Apa dia?”

“Anna dah tahu pasal kita.”

“Haaah!”

“Saya terlepas cakap. Apa puncanya tak perlulah awak ambil tahu,” jelas Syed lagi.

Sindora jadi kaku. Aduh, semakin susah jadinya! Mesti Anna semakin membenci aku.

“Saya pasti tentu dia akan beritahu Andy walaupun saya dah bagi amaran kat dia,” luah Syed yang tahu sikap Anna yang keras kepala.

“Saya akan beritahu Andy tentang kita,” ujar Sindora dengan nekad. Syed sedikit berasa kaget.

“Tidak. Biar saya aje yang beritahu,” jawab Syed. Dia tidak mahu Sindora dipersalahkan dalam hal ini.

“Syed, sayalah punca sebenar perkara ini berlaku. Jadi biar saya sahaja yang menanggungnya.”

“Tapi…”

“Tolonglah. Let me do this ok,” ujar Sindora cuba mendapat persetujuan dari Syed.

Syed seperti berat hati dengan permintaan Sindora. Tetapi melihat Sindora yang begitu beriya-iya, dia menjadi akur.

“Bila awak akan beritahu dia?”

“Malam nanti. Masa dinner.”

“Dinner? Awak dengan dia semakin mesra. Ada apa-apa yang perlu saya tahu tentang hubungan awak dengan Andy?” soal Syed dengan rasa cemburu.

“Mana ada! Awak jangan nak berfikir yang bukan-bukan,” nafi Sindora.

“Really? Masa mak Andy datang, awak tidur kat mana?”

“Mana awak tahu?” soal Sindora dengan rasa kaget.

“Pada hari sebelum mak Andy datang, saya ada jumpa dia. Dia yang beritahu saya.”

Sindora menelan air liur. Terasa pahit. Kejadian malam itu berlegar-legar di kepalanya.

“Awak ada sembunyi sesuatu dari saya ke Sin?” Syed merenung tajam. Dia dipagut rasa curiga.

“Sin…”

“Huh!” Sindora menggaru-garu dahinya

“Kenapa ni?” Syed berasa hairan dengan sikap Sindora yang tidak seperti selalu.

“Awak dengan Andy ada buat apa-apa ke?” soal Syed dengan rasa gusar. Melihat Sindora berkeadaan begitu, hatinya tiba-tiba berdetak dengan kencang.

“Takde apa-apa yang berlaku. Memang kami tidur satu bilik. Saya tidur atas katil. Andy tidur kat bawah,” jelas Sindora dengan tergagap-gagap.

Syed menghela nafas panjang. Dia sendiri tidak pasti adakah kata-kata Sindora itu benar atau tidak. Selagi dia tidak nampak dengan matanya sendiri selagi itu dia akan mempercayai Sindora.

“Sin, dengar baik-baik apa yang saya nak cakap ni,” ujar Syed perlahan tetapi jelas.

Sindora mengangguk. Dia menanti kata-kata Syed dengan penuh debar.

“Walau apa pun terjadi saya tetap sayangkan awak. Saya takkan tinggalkan awak and don’t you dare to leave me,” lembut suara Syed menutur kata sambil menatap wajah Sindora dengan lama.

Sindora langsung tidak berkata apa-apa. Aneh! Tiada rasa debaran dalam dadanya apabila mendengar kata-kata itu. Mungkin dia sudah biasa mendengarnya atau…sudah hilang perasaan itu!

Sindora tersentak mendengar deringan loceng yang panjang menandakan tamat waktu bekerja. Dia tidak sedar Syed sudah masuk semula ke dalam kilang. Sindora masih lagi berdiri terpacak di tempat itu.

Sewaktu dia berbual-bual dengan Syed, Sindora terasa seperti ada orang yang sedang memerhatikannya. Dia perasan ada kereta di luar pagar. Pokok telah menghalangnya dari melihat dengan lebih jelas. Ketika Sindora menoleh lagi, kereta itu sudah tiada!

No comments:

Post a Comment